Hedmark-bedrifter på Europa-toppen i sosiale medier

Bedrifter i Hedmark ligger helt i Europa-toppen i bruk av sosiale medier, viser en ny analyse fra SpareBank 1 Østlandet konjunkturbarometer. Tretopphyttene AS i Ringsaker gir sosiale medier mye av æren for bedriftens suksess.

Hele 85 prosent av bedriftene i Hedmark oppgir at de bruker sosiale medier, mot 72 prosent for Norge, og 47 prosent for Europa for øvrig. Det går fram av en ny analyse som Østlandsforskning har gjort for SpareBank 1 Østlandets konjunkturbarometer. Hedmark, Oslo og Akershus ligger på omtrent samme høye nivå, mens Oppland ligger litt bak på 76,7 prosent, som likevel er godt over landsgjennomsnittet. 

Ingen treg hedmarking

Hans_Olav_Wedvik_Hamar.jpg?mtime=20180110104027#asset:2073:singleImageSmall

SpareBank 1 Østlandet mener undersøkelsen er siste spiker i kista for myten om den trege hedmarkingen. 

- Vårt inntrykk har vært at vi ligger lenger framme på sosiale medier enn mange har trodd. Vi er glade for at dette nå er bekreftet av Østlandsforsknings analyse. Det er betryggende å vite at vi har et næringsliv som er tidlig ute med å ta i bruk ny teknologi og nye muligheter, sier Hans Olav Wedvik (bildet), konserndirektør for bedriftsmarked i SpareBank 1 Østlandet.

Facebook solgte tretopphyttene

Tretopphyttene i Ringsaker er en av mange bedrifter i Hedmark som har hatt stor nytte av sosiale medier. Bedriften fikk et kommersielt gjennombrudd i 2011, året etter at også Facebook fikk et gjennombrudd i Norge.

- Vi startet med vår første tretopphytte allerede i 2004, men det tok ikke ordentlig av før i 2011, som ble første året med lønn. På det tidspunktet merket vi en effekt av at gjestene våre delte bilder fra oppholdet på deres egen Facebook-profil. Det er ingen tvil om at sosiale medier bidro sterkt til vårt kommersielle gjennombrudd, sier daglig leder og gründer Frode Schei.

Tretopphytter 3
OPPTUR: Fra 2004 til 2010 jobbet Frode Schei og Ann-Mari Jahr med tretopphytter uten å ta ut lønn. Siden 2011 har samboerparet fått lønn for strevet.

Reiseliv på topp

Det er nettopp reiselivet som er den tyngste brukeren av sosiale medier blant bransjene på Østlandet. Samtlige reiselivsbedrifter i undersøkelsen oppgir å ha en aktiv profil på sosiale nettverk. Reiselivsbedriftene er også svært aktive i bruk av sosiale medier i kontakt med kunder, og tre av fire bedrifter oppgir at sosiale medier er viktig for å innhente tilbakemeldinger fra kundene sine.

Les Østlandsforsknings delanalyse om næringslivets bruk av sosiale medier. Delanalysen inngår i en større analyse om digital modenhet i næringlivet blant bedrifter på Østlandet.

Brukes til markedsføring

Undersøkelsen fra Østlandsforskning viser at bedriftene på Østlandet i første rekke bruker sosiale medier til å markedsføre produkter og tjenester. Åtte av ti bedrifter oppgir at markedsføring av bedriften og produkter er et formål med tilstedeværelsen på sosiale medier.

 Omlag halvparten av bedriftene (52,7 prosent) oppgir at de innhenter tilbakemelding fra kunder, mens omlag en tredjedel (31,7 prosent) oppgir at de anvender sosiale medier til å involvere kunder i produkt- og tjenesteutvikling.

Selger alle sengene

Magnor Glassverk i Eidskog har 80.000 følgere på Facebook, og nær 40.000 på Instagram. Restauranten Siris Delikatesse i Elverum har over 7.000 følgere på Facebook. Over hele Østlandet finnes det en rekke eksempler på at sosiale medier har gjort veien til markedet kortere, og ikke minst billigere.

- Vi har hatt så godt som 100 prosent belegg de siste årene uten at vi har brukt ei eneste krone på markedsføring utover at vi støtter flere lokale tiltak, sier Frode Schei i Tretopphyttene.