Opptur med luksusbiler

RAUFOSS: Bildelprodusenten Raufoss Technology AS har fått en ny vår i samarbeid med Mercedes, Jaguar, Land Rover og Volvo.

Reportasje fra konjunkturbarometeret 2015

I 2008 gikk Raufoss Technology med dundrende underskudd. Hovedkunden General Motors slo seg selv konkurs i 2009, og det samme skjedde med SAAB like etterpå. Raufoss Technology måtte si opp mange ansatte, og de gjenværende aksepterte et lønnskutt på sju prosent. Like fullt kom også vendepunktet mens nedturen herjet. Raufoss Technology fikk nye ordrer fra Mercedes og Volvo i 2008, som ble begynnelsen på oppturen, midt i nedturen.

- Inntil da hadde vi i hovedsak jobbet med General Motors. Med all respekt for General Motors så åpner Mercedes og Volvo nå flere dører. Dessuten fikk samarbeidet med de nye kundene en positiv effekt på hele organisasjonen. Slik ble det også begynnelsen på en rekke forbedringer, sier fabrikksjef Christopher Braathen.

Anja Fredrikstad Betjener Den Nyeste Montasjelinja For Volvo
HJULOPPHENG: Anja Fredrikstad betjenter den nye montasjelinja for Volvo. Her produserer hun fremre hjuloppheng for den nye Volvo XC90.
Det er ordrene fra Mercedes og Volvo som har gitt høyere volum, mens økt effektivitet skyldes mange små tiltak fra dag til dag. - Christopher Braathen

Hjuloppheng og chassis

Raufoss Technology produserer hjuloppheng og chassis (understell) i aluminium. Bilindustrien regnes av mange som verdens mest effektive, og der seiler Raufoss Technology nå opp som en av vinnerne.

- I våre flerårige kontrakter ligger det vanligvis inne et priskutt på en til tre prosent av verdiskapningen hvert år. Tillagt rundt tre prosent i lønnsoppgjør betyr det at vi må forbedre oss med seks til sju prosent i året for å opprettholde lønnsomheten, sier Braathen.

4 Raufoss Tecno 5549
KLASSEREISE: Fabrikksjef Christopher Braathen har skapt en opptur med nye luksusbilmerker som kunder.

I 2012 fikk Raufoss Technology et resultat før skatt på en million kroner, som økte til 10 millioner i 2013 og 18 millioner i fjor.

- Fremgangen skyldes en kombinasjon av høyere volum og mer effektiv produksjon. Det er ordrene fra Mercedes og Volvo som har gitt høyere volum, mens økt effektivitet skyldes mange små tiltak fra dag til dag, sier Braathen.

Prognosene viser at produksjonen skal øke mye de neste årene, dog med en liten dipp neste år, grunnet utfasing av leveranser til General Motors, før leveransene til Jaguar og Land Rover slår inn. I tillegg skal alle Volvos nye modeller skiftes ut, og det blir med deler fra Raufoss Technology.

- I 2012 og 2013 fikk vi et utvidet samarbeid med Volvo gjennom en ordre til deres nye XC90, med oppstart i 2015. Alle andre modeller lanseres som perler på en snor fra 2016 til 2018. I tillegg fikk vi innpass hos Jaguar og Land Rover hvor serieproduksjonen startet i 2015, og øker med nye modeller fra 2017.

4 Raufoss Tecno 5396
AUTOMATISERING: Raufoss Technology øker konkurransekraften gjennom robotisering.

Dette er Raufoss Technology

Raufoss Technology er en bildelprodusent som er eid av det østerrikske selskapet Neuman Aluminium. Raufoss Technology produserer hjuloppheng og chassis (understell. Bildelprodusenten hadde i fjor en omsetning på 313 millioner kroner med et overskudd på 18 millioner. 

Det er gjennom robotisering og generell forbedring av arbeidsmetoder at vi klarer å øke vår konkurransekraft.

Tjener på robotisering

Braathen står foran en såkalt CNC-maskin som freser og borer hull i hjulopphengene. Operatøren løfter hvert hjuloppheng på rundt fire kilo inn og ut av maskinen.

- Vi tok et regnestykke på hva operatørene løfter i løpet av et skift, og fant ut at anbefalt total løftevekt for et skift ble krysset etter to timer. Da bestemte vi oss for å investere i automatisert håndtering, som snart skal være på plass, sier Braathen.

I tillegg gir den forestående automatiseringen en stor besparelse.

- Et annet element var også at det gir oss en besparelse. Automatiseringen, som blant annet består i tre nye roboter og avanserte transportbaner, koster fem millioner kroner. Det gir årlige finansieringskostnader på rundt 175.000 kroner. Investeringen gjør imidlertid jobben til én operatør per skift, og med tre skift gir det en årlig besparelse på rundt 1,5 millioner kroner. Det er gjennom robotisering og generell forbedring av arbeidsmetoder at vi klarer å øke vår konkurransekraft.

Tross robotisering har Raufoss Technology økt antall ansatte fra 92 i fjor til 115 i år.

- Vi produserer stadig mer per ansatt, men med økende volum blir det likevel flere ansatte. Vi har også styrket utvikling og salg for å ta nye ordrer, samt håndtere de store globale prosjektene vi allerede har fått.