Fra sjokk og fortvilelse til suksessfull gründerbedrift

Hver dag blir det født små barn som viser seg å ha utfordringer som fort kan gjøre at de havner utenfor det sosiale liv. Behovet for hjelpemidler som forenkler muligheten til å delta i lek og omgang med andre barn, ble utgangspunktet for gründerbedriften Krabat.

Tom-Arne Solhaug ble for noen år siden far til en fantastisk liten gutt med Cerebral Parese. Etter hvert som gutten vokste, økte frustrasjonen over mangelen på tilgjengelige og funksjonelle hjelpemidler, som kunne bidra til at sønnen kunne være en del av venneflokken.

– Jeg var frustrert og oppgitt, og klagde min nød til en kamerat, da han plutselig lanserte tanken om at vi selv kunne gjøre noe med problemet vi opplevde, sier Tom-Arne.

Løsningen var å starte en bedrift som utviklet brukervennlige og funksjonelle hjelpemidler for barn med spesielle behov. I 2006 flyttet Krabat inn i lokaler på Lysaker, og det ble starten på den suksessfulle gründerbedriften.

En tung start

Ideene var gode, og produktene var uten tvil bedre enn det som var tilgjengelig i markedet. Men – de var annerledes –og innkjøperne var ikke interessert i å se på løsningene de hadde utviklet.

– Det gikk mer og mer opp for oss, at vår oppgave i livet var å sørge for at barn med spesielle behov fikk en bedre hverdag, sier Tom-Arne, men byråkratiet holdt på å ta knekken på oss.

Byråkrati og tunge anbudsrunder er ikke skapt for små bedrifter som har lite ressurser. Det å snakke det riktige språket i møte med innkjøpere, var essensielt for å lykkes. Derfor måtte de bli faglig tyngre, og utvikle seg til en kunnskapsbedrift med gode løsninger.

Troen på en gründerbedrift

Tom-Arne visste at produktene deres ville gi betydelig bedring i brukernes hverdag, og etter hvert tilegnet de seg også kunnskapen de trengte for å nå fram til beslutningstakere. Men en gründerbedrift trenger penger for å utvikle, produsere og komme i posisjon til å selge. Tom-Arne ringte SpareBank1 Østlandet (tidligere Sparebanken Hedmark) og kom i kontakt med en imøtekommende bedriftsrådgiver.

– Vi ble veldig fasinert over ideen de viste oss, sier Lise Børresen, bedriftsrådgiver region Hedmark. Vi kunne raskt kjenne igjen det brennende ønsket Krabat hadde for å gjøre hverdagen bedre for barn med spesielle behov.

Banken, sammen med andre investorer og Krabat, har siden den gang jobbet tett sammen for å sikre at prosjektet ble en realitet. Siden oppstarten har Krabat solgt over 5000 av den revolusjonerende stolen Jockey, i tillegg til en rekke andre produkter, som er med på å gjøre hverdagen bedre og enklere for mange barn.

– Det er morsomt å være med å bidra til at et så viktig konsept ser dagens lys, sier Lise Børresen. I dag ser vi hvilken påvirkning dette selskapet har på barn med behov for tilpassede og moderne hjelpemidler i hverdagen.

Krabat-tegnet.JPG?mtime=20180115105733#asset:2077

Kan hjelpe millioner av barn

Krabat ble nylig kjøpt opp av et internasjonalt børsnotert selskap, og står foran en tid med spennende muligheter når de nå skal utvikle og realisere helt nye produkter.

– Vi er takknemlige for hjelpen vi fikk til å skaffe midler til dette vi trodde på og brant for. At banken hadde tro på prosjektet var nødvendig for å komme dit vi er i dag. Plutselig står vi ovenfor en mulighet til å hjelpe millioner av barn. Det er helt utrolig, avslutter Tom-Arne.

Gründerhistorien blir tegneserie i ny bok

Professor i Innovasjon, Sjur Dagstad, skrev i 2015 boken Innovasjon i praksis, en bok med sanne historier om innovasjoner som har blitt en suksess. Nå lanseres Innovatør i praksis. I denne utgaven har historien om Krabat fått sin plass, gjengitt som en tegneserie. Boken er i salg fra 15. januar 2018.